Het grootste gedeelte van onze opdrachten voeren wij uit ‘op afstand’, dat wil zeggen: vanuit onze eigen werkomgeving. Dat kan ook heel goed als het gaat om het telefonisch benaderen van de markt, dan maakt het niet zoveel uit waarvandaan je de telefoon pakt.
Toch is er een aantal opdrachtgevers die graag willen dat wij op locatie – dat wil zeggen: hun locatie – ons werk doen. Redenen daarvoor zijn verschillend. Zo kan het louter een technische kwestie zijn. Er zijn bedrijven die de resultaten van de acquisitie inspanningen gelijk in hun CRM-systeem verwerkt willen hebben. En om redenen van veiligheid (cyber security) moet het invoeren van gegevens op locatie gebeuren.
Maar het kunnen ook redenen van organisatorisch aard zijn. Sommige opdrachtgevers willen ook acquisitievaardigheden van hun eigen mensen versterken. Als wij dan op locatie (telefonische) acquisitie uitvoeren, worden we ook ingezet om bijvoorbeeld de commerciële binnendienst op te leiden. Zij kunnen meekijken en meeluisteren en ze kunnen gecoached worden als zij zelf de telefoon ter hand nemen. Zo slaan we meerdere vliegen in één klap en zorgen we voor de broodnodige continuïteit van een actieve marktbenadering.
Daarnaast, vanwege het feit dat wij voor een breed scala aan opdrachtgevers werken, kunnen wij in vele keukens kijken. En we zien daardoor wat effectieve en minder effectieve vormen zijn van commerciële aanpak en organisatie. Want de commerciële keten kent vele schuttingen waarover opdrachten, informatieverzoeken, problemen, klachten en potentiële kansen geslingerd kunnen worden. Met onze ‘vreemde ogen’ op locatie zien we hoe mensen werken en vooral samenwerken. En kunnen we op basis van deze waarnemingen gecombineerd met onze ervaring van ‘buiten de deur’ gerichte voorstellen voor verbetering doen. Natuurlijk helpt het dat wij als seniors eerder geloofd en geaccepteerd worden door betrokkenen dan iemand die net komt kijken. Kortom, op locatie werken heeft voordelen, maar het heeft alleen zin om die te benutten als daar behoefte aan is.